Zimbabwe (& the fabulous Vic. Falls!) - Reisverslag uit Harare, Zimbabwe van Roos Wildenberg - WaarBenJij.nu Zimbabwe (& the fabulous Vic. Falls!) - Reisverslag uit Harare, Zimbabwe van Roos Wildenberg - WaarBenJij.nu

Zimbabwe (& the fabulous Vic. Falls!)

Door: Roos

Blijf op de hoogte en volg Roos

15 December 2013 | Zimbabwe, Harare

Hey lieve allemaal!!

Het is weer tijd voor een nieuw reisverslag! En dit keer gaat het verslag over swingend Zimbabwe! Wat is dat een zwaar ondergewaardeerd land!!

Na het ontzettende vriendelijke en veilige Malawi waren we benieuwd naar hoe Zimbabwe zou zijn. Door de negatieve berichtgeving over het land en over ' hij die niet genoemd mag worden' (Mugabe) vonden we (ik in ieder geval) het wel een beetje spannend, maar omdat de natuur en natuurlijk de Victoria watervallen zo mooi moesten zijn, wilden we het land per se zien. En wat ben ik blij dat we naar Zimbabwe zijn gegaan! We vonden het echt een geweldig land, mooie natuur, geweldige wildlife, super aardige mensen en ontzettend leuke hostels!

Om er te komen, moesten we eerst met een hele crappy bus (de zogenaamde Zupco bus) van Blantyre in Malawi, door Mozambique naar Harare, de hoofdstad van Zimbabwe. Voor we vertrokken deed de conducteur een lang gebed. Dat vonden we al raar, maar later snapten we waarom haha! Het is een wonder dat we levend aan zijn gekomen, en maar 4 uur vertraging hadden hahaha!Om de gammele bus geluiden te verdoezelen, hebben ze de hele reis (16 uur) KEIharde Afrikaanse muziek gedraaid. Zelfs met oordoppen was het oorverdovend. Het was echt hilarisch! We zijn swingend Zimbabwe door gegaan!

Gelukkig kwamen we heelhuids aan in Harare, waar we een gezellig hostel vonden om te kamperen. We hebben in Harare hele leuke Zimbabwanen ontmoet die ons veel over het land konden vertellen. Eentje daarvan was garagehouder Darryll. Hij vertelde dat er in 2008 zo'n erge hyperinflatie was dat de mensen hun miljoenen Zimbabwaanse dollars gewoon op straat gooiden, omdat het niks meer waard was. Als je een biertje wilde bestellen, was de prijs twee keer zo hoog tegen de tijd dat je bij de bar aan kwam. Nu gaat het gelukkig weer wat beter met het land, sinds de invoering van de Amerikaanse dollar en de terugkomst van de toeristen. Harare was een leuke stad en deed qua opzet een beetje denken aan New York. We hebben hier een paar dagen gezeten en toen was het tijd voor: de fabulous Vic. Falls!

We arriveerden in Victoria Falls village, dat is aan de Zimbabwe kant van de falls. Van daar uit kun je de falls het beste bewonderen. Het was echt een super leuk kleinschalig dorp! We werden al gewaarschuwd dat je 's nachts prima over straat kan, als het gaat om veiligheid wat betreft overvallers, maar dat je niet over straat kan als het gaat om veiligheid wat betreft wildlife. De olifanten moeten namelijk dwars door het dorp heen om van de upper Zambezi rivier naar de lower Zambezi te kunnen (van de Vic. Falls springen wordt namelijk een beetje lastig voor ze ;) ). En het stikt er van de bavianen die zich soms als ware terroristen en hooligans gedragen. Dat klonk dus al heel tof!!

Het was echt geweldig om de falls voor het eerst te zien!!! Al vanaf een paar kilometer afstand kon je in het dorp de waterspettersl meters hoog zien opspatten en in het national park kon je van verre de falls al horen! En dan.... zie je de Victoria Falls voor het eerst: wat een prachtig natuurgeweld! Echt machtig mooi! In maart, april, mei gooien ze zelfs nog veeeeel meer water naar beneden. Het was een feest om daar te zijn! Er liepen ook nog bavianen en een soort klein hertje (diker). Op een bepaald stuk zat er zelfs een stukje regenwoud. Het regende door alle waterspetters en het was heerlijk verkoelend. Heel gek dat het water daar zowel omlaag als omhoog regent :) Gelukkig was onze camera waterdicht. De Victoria Falls zijn echt een aanrader en we vinden het helemaal terecht dat ze tot een van de zeven wereldwonderen behoren!

's Avonds deden we een sunset cruise over de Zambezi rivier. Onder het genot van lekkere drankjes en crocodile nuggets konden we olifanten, nijlpaarden en vele bijzondere vogels bewonderen. Zo mooi! We ontmoetten op de boot een leuk Australisch stel waar we mee dineerden (met uitzicht op een waterpoel, vol olifanten en nijlpaarden). Toen we terug kwamen, was er een feestje gaande in het hostel dus het feest ging nog door tot in de vroege uurtjes! Wat een GEWELDIGE dag!!!

We hadden wel een rare nacht, want we werden gewekt door vreemde geluiden... De volgende dag, toen we boodschappen gingen doen, kwamen we erachter wat er was gebeurd: een groep olifanten had naast ons hostel een overval gepleegd :D Ze hadden het hek van het naastgelegen appartementencomplex volledig gesloopt om de mangoboom die daar stond leeg te roven. Het hek lag overhoop en overal lag olifantenpoep. Weer eens wat anders dan hondenpoep op de stoep! Ik wilde de nacht daarna op olifantenjacht, maar de locals raadden ons dat zeer af, want de olifanten hebben al regelmatig mensen gedood/verwond. Dus ik heb hun raad maar opgevolgd :)

Boodschappen doen, was dus ook een avontuur, want overal lopen warthogs (Pumba wilde zwijnen, die in het riool wonen), olifanten en groepen bavianen. Als je als vrouw alleen met je boodschappentas een groep bavianen tegen komt, ben je de pineut en word je gewoon overvallen. Een soort straatrovers in een apenpak :)! En toen we in de trein zaten om naar Bulawayo te vertrekken, werden we uitgezwaaid door twee olifanten die naast het station mangobomen kwamen leeg eten. Hoe cool is dat: olifanten naast het station! We zijn verliefd geworden op Vic. Falls (village). Echt een AfrikAvontuur!

Na de Vic. Falls zijn we nog een paar dagen in Bulawayo geweest. We hadden de trein genomen, maar dit bleek een soort Zupco trein haha! We zouden er 12 uur over moeten doen, maar naar 25 uur kwamen we eindelijk aan in Bulawayo! De reis was wel echt prachtig: dwars door nationaal park Hwange, waar we giraffes, zebra's, gnoes, impala's en kudu's zagen vanuit de trein. Uiteindelijk kwamen we aan in Bulawayo, Zimbabwes een na grootste stad. Hier viel de stroom vaak uit en moesten we soms koken op een vuurtje haha! Vanuit Bulawayo zijn we naar Johannesburg gereisd. Met de bus, maar dit keer geen Zupco bus ;)

We zijn in Zimbabwe heel veel fantastische mensen tegen gekomen. Waaronder een Engelsman van 83 die in zijn eentje door Afrika aan het backpacken (trolleyen) was! Zijn vrouw durfde niet dus die zat thuis. Ook kwamen we een Amerikaanse vrouw tegen. Zij was 76 en trok alleen door Afrika om vrijwilligerswerk te doen. WOW! Zo wil ik ook oud worden! Ook de locals die we tegen zijn gekomen waren geweldig. Het is zo leuk om zoveel verschillende en inspirerende mensen tegen te komen en te zien hoe andere mensen leven! Zimbabwe is in onze ogen echt de verrassing van onze reis, want het is een geweldig land en dat hadden we niet verwacht! Nu maar hopen dat 'hij die niet genoemd mag worden' snel vervangen wordt...

Vanuit Johannesburg zijn we naar Madagascar gevlogen. Over dat avontuur volgt spoedig een nieuw reisverslag.

Gaat het goed met jullie? We vinden het altijd heel erg leuk om jullie reacties op onze verslagen te lezen!

Tot de volgende keer!

Veel liefs voor jullie allemaal!

Robin en Roos

• 15 December 2013 - 12:04

Nienke :

Wat een geweldig verhaal weer!! Jullie maken echt super leuke dingen mee zeg:)
    Hier is het niet bijzonder: werk, koud, werk, weekend, koud, nat, werk. Dat is het zo'n beetje:p met Sinterklaas, kerst/oud&nieuw als de hoogte punten, haha!
    Hoe was het om Jos en Angelique te zien en te zien hoe ze daar wonen? Mooie foto's kwamen er voorbij zeg!
    Geniet lekker verder saampjes en ik kijk uit naar jullie volgende verslag!

Dikke knuffel voor jullie,
    Nienke

• 15 December 2013 - 13:00

Pol En Liesbeth:

Fijn te lezen Roos

Olifanten zijn wel geen paarden waar je zo maar mee aan de slag kan

• 15 December 2013 - 17:45

Irene Wanner:

Laat ik nou denken dat we bij thuiskomst horen dat jullie toegetreden zijn tot een circus en uitzien naar je debuut daar.. Je moet wel aardig wat geleerd hebben over veel divers soort dieren-gedrag. Altijd leuk Roos. Kun je je workshop-aanbod fors uitbreiden. misschien wel een gat in de markt. En iets dat je mogelijk maakt de spaarcentenpot weer aan te vullen.
    Wat een heerlijke maanden hebben jullie samen. Al onenigheid gehad? Of is dat een rare vraag? Je weet dat je die van me kunt verwachten..

Geniet maar verder en schrijf ons er vooral over. liefs, iR

• 16 December 2013 - 09:16

KdB:

Wat een prachtige reis en wat leuk beschreven. Complimenten. En Roos, jij hebt een nieuw vriendje maar er is verleden maand in mijn leven ook een nieuwe dame binnen gewandeld. We hebben het prima en alles gaat spontaan en zonder (noemenswaardige) problemen. Mijn eigen ontdekkingstocht zeg maar, enkel wat dichter bij huis? Veel Plezant! KdB

• 16 December 2013 - 14:24

Manon:

Roosje, wat een prachtig verhaal!