Zuid-Afrika part 2: the final part (for now ;-) ) - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Roos Wildenberg - WaarBenJij.nu Zuid-Afrika part 2: the final part (for now ;-) ) - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Roos Wildenberg - WaarBenJij.nu

Zuid-Afrika part 2: the final part (for now ;-) )

Door: Roos

Blijf op de hoogte en volg Roos

22 Januari 2014 | Zuid-Afrika, Johannesburg

Vanuit een lekker warm Johannesburg groeten wij jullie! :-)

Raar om deze blog te schrijven, want het is de een laatste dag van onze reis! Dus heel veel meer avonturen zullen we hier denk ik niet meer beleven.

Mijn laatste blog eindigde met dat ik mijn vriendinnetje ging ophalen van het vliegveld. Het was super leuk om haar na al die tijd weer te zien! Een dag later arriveerden de vrienden van Robin. En toen waren we met z'n zessen! Omdat Salty Crax in Tableview vol geboekt was (en tientallen andere hostels ook, vanwege de vakantie) verbleven we de laatste dagen in een hostel midden in Kaapstad. Oud en nieuw was erg leuk! We hebben heerlijk Indiaas gegeten in het drukke Longstreet, vuurwerk gekeken in het nog drukkere Waterfront en daarna afgesloten met veel dansen in een club in Greenpoint. Het was een geslaagde oud en nieuw! Raar om oud en nieuw in je korte broek en shirtje te vieren! Wel heerlijk!

Twee dagen later was het tijd om de Tafelberg te beklimmen. Als je mijn vorige blog leest over ons avontuur van de klim van Lionshead en je vervangt het woord Lionshead door Tafelberg en Rotterdammers door jongens uit de Hilversumse Meent dan heb je een aardige impressie van hoe die klim was hahaha! Het was weer een heel avontuur, maar toch weer gelukt! Prachtig uitzicht! I love Cape Town!!!

Op 3 januari vertrokken we met z'n zessen en twee Chevrolet Sparks naar Betty's Bay. Onze eerste stop langs de kust van Zuid-Afrika. In Betty's Bay bezochten we een kolonie pinguins. Zo schattig die beestjes! Raar gezicht: pinguins in Afrika, maar het water is daar ijskoud dus dan is het wel weer te snappen :-) De Garden Route (deel van de route langs de kust) is een wonderschone route! Ook de Wild Coast was erg mooi en had een hele Afrikaanse feel.

In zo'n drie weken tijd hebben we de hele kust van Zuid-Afrika bezocht. Wat is Zuid-Afrika toch een mooi en divers land! Plekken die we hebben gezien en dingen die we hebben gedaan: heerlijke verse vis gegeten in viswalhalla Mosselbaai, het mystieke, groene Wild Spirit in Nature's Valley (WOW WOW WOW) bezocht en de natuur met haar watervallen verkend, geluncht in badplaats Plettenberg, gesurft en gebraaid in surfparadijs Jeffrey's Bay (moeilijke golven en een braai fiasco. We stonden echt voor paal met onze Hollandse manier van braaien! Wij braaien iets en eten het dan meteen op. We werden al raar aangekeken. Dus deelden we maar van alles uit. Later bleek dat ze hier eerst ALLES braaien en het dan half koud in no time op eten. Gezellig....), ontelbare olifanten en ander wildlife gespot in Addo Elephant park (majestic animals!), Chintsa beach bewandeld, een jungle tour gemaakt via Jungle Monkey in Port St. Johns met een roedel honden, echte Durbanse curry gegeten in Durban (die me toch een beetje tegenviel...), nijllpaarden tegen het lijf gelopen in het dorp St. Lucia en het Wetland park bezocht en daar veel wildlife gespot, oog in oog stonden met drie witte neushoorns en een buffelo stier! We waren gevaarlijk dichtbij. WAT een ervaring!! En last but not least: een FANTASTISCHE safari gedaan in Kruger National Park!

Het overnachten in Kruger was al een feest. Onderweg naar het park zagen we al een hyena, we hebben gebraaid tussen de impala's en 's ochtends werden we gewekt door vervet monkeys. De dag van de safari voelde alsof we op schoolreisje gingen! Zouden we de big 5 gaan spotten? Zouden we uberhaupt iets gaan spotten?! We stapten om 6.00 in de open safari wagen (brrrr!), reden de wildroosters over en toen was het zover: het spotten was begonnen! Het spotten van wildlife is echt een hobby van me geworden! Het geeft zo'n kick als je wat ziet! Ik gebruikte natuurlijk mijn 'zachte ogen', dus een niet gefocuste blik, zodat je veeeel meer ziet. Het eerste wat we zagen was een groepje neushoorns! Wow!! Daarna zagen we een giraffe! Wat een bijzondere dieren! Bizarre beesten eigenlijk, als je goed kijkt. En toen was er een hoop tumult op de radio. Onze geweldige gids PG scheurde er ineens vandoor! Er was een leeuw gespot, vlakbij!! Wow, een leeuw!!!! Toch de koning van het dierenrijk! We kwamen in de buurt en daar zag ik 'm. Het was een mannetjes leeuw! Wat een beest en wat een mooie manen!: Hij lag lekker te chillen. Althans zo leek het. Maar toen hij opstond, liep hij enorm kreupel. Arm dier! Hij riep naar zijn familie, maar niemand reageerde... Helemaal alleen liep hij al roepend door Kruger. Wat een zielig gezicht. Ik voelde wel een traantje opkomen. Maar ja, dat is ook de natuur. Ik hoop dat het inmiddels beter met hem gaat...

Na het leeuwenavontuur zagen we nog ontelbaar (bij 15 ben ik opgehouden met tellen) olifanten, neushoorns, giraffes, zebra's, impala's, kudu's, buffels, bijzondere vogels en andere dieren. Toen we even stonden te kijken bij een groep gieren, zag ik hem ineens.... een luipaard!! Die zie je maar zelden en terwijl wij naar de gieren keken, stak hij ineens de weg over! Ik wist niet wat ik zag! Wat een wonderschoon dier! Nog voor de lunch hadden we de hele big 5 gespot! WHOEHOEEEEEEEE!!! Wat een GEWELDIGE dag met een geweldige 'vangst'!

We hebben enorm veel neushoorns gezien in Zuid-Afrika en juist daardoor was het haast niet te geloven toen we hoorden dat er het afgelopen jaar TIEN procent van de Zuid-Afrikaanse neushoornpopulatie is gestroopt... Voor de Chinezen en Vietnamezen. Toen ik de foto's zag, werd ik helemaal onpasselijk. Hoe kun je zoiets doen! Voor de magische werking van de hoorn... Ziek vind ik het! Maar helaas is het nog steeds aan de orde van de dag. Vooral in Kruger. Daardoor zijn de dieren in Kruger een stuk agressiever dan bijvoorbeeld in Addo. Twee weken voordat wij in Kruger waren is er een vrouw zwaargewond geraakt, omdat ze werd aangevallen door een olifant. De vrouw kwam te dichtbij met haar wagen en las de lichaamstaal van de olifant verkeerd. Hij tilde de auto op met zijn slagtanden (waarvan er eentje dwars door haar dijbeen ging...) en gooide de auto om. Vreselijk natuurlijk, maar ik begrijp de dieren ook wel. Het is moeilijk de mens te vertrouwen als er zo op je gejaagd wordt. Gelukkig zijn er ook heeeel veel mensen die allerlei projecten starten tegen het stropen. Ik hoop dat er ooit een einde aan komt.

Waar in ieder geval een einde aan komt, is ons AfrikAvontuur. Na vier maanden is het morgenavond toch echt zo ver: we gaan naar huis. Afrika en onze tent Dormie zijn vier maanden ons thuis geweest en oh wat hebben we een GEWELDIGE tijd gehad hier! Ik heb zoooooveel geleerd van Afrika! En we hebben zoveel geweldige dingen gezien, mensen ontmoet en avonturen beleefd! Naar Afrika gaan, is een van de beste beslissingen in mijn leven! En ik ben zeker van plan weer terug te gaan!

Inmiddels zijn onze vrienden naar huis en is mijn vriendin nog een paar weken alleen door Afrika aan het reizen. Robin en ik zitten nu weer in ons thuis Melville in Johannesburg. De laatste dagen bestaan vooral uit: hangen bij het zwembad, heerlijk eten, bioscoopje pakken en terug kijken op onze reis. Want wat een geweldig avontuur is het geweest!

Zanzibar was een paradijs, en vooral dineren bij The Rock Restaurant en het snorkelen waren een waar sprookje. In Malawi hebben we van het echte Afrikaanse leven mogen proeven in het dorp Siliva en in Malawi heb ik mijn passie voor paarden weer kunnen delen met verschillende ruiters en paarden. Zimbabwe was een feest door de Victoria Falls en het dorp vol wildlife. In Madagascar hebben we de Indri Indri en andere zeer bijzondere dieren mogen ontmoeten. Zuid-Afrika was eigenlijk een combinatie van alle landen en heeft (in mijn ogen) alles! Kaapstad is een fantastische stad, met zijn Tafelberg en sprankelende buurten. We hebben ons geen moment onveilig gevoeld in Zuid-Afrika. In tegenstelling tot alle spookverhalen die je hoort. De kust is wonderschoon en het Kruger Park, ja das het Kruger Park en moet je met je eigen ogen hebben gezien. Al met al waren deze vier maanden top en onvergetelijk!! Morgenavond stappen we in het vliegtuig. Ik kan niet wachten om mijn familie, vrienden, en natuurlijk Lente weer te zien en te starten met lesgeven!!!

Ik hoop dat jullie net zoveel plezier hebben gehad met meelezen van deze blog als ik heb gehad met het reizen en met het schrijven van deze blog. Dank jullie wel voor al jullie leuke reacties onder onze blogs! Tof!!

See you in Holland!!!

Veel liefs,

Robin en Roos

Ps foto's van Kruger volgen. Meer foto's volgen trouwens nog. Ik hou jullie op de hoogte!

• 22 Januari 2014 - 14:28

Irene Wanner:

'n veilige terugreis en een warm weerzien met het thuisfront, wens ik jullie. 'k Heb genoten van de reisverslagen. liefs, iR

• 22 Januari 2014 - 14:36

KdB:

Goede Reis en Welkom Thuis!

• 22 Januari 2014 - 17:23

Carla Niessen:

Ik heb erg genoten van al je verhalen. Ik teken dagelijks! meerdere petities tegen het geweld dat tegen dieren gebruikt wordt, waaronder ook het doden van dieren zoals neushoorns en leeuwen (voor de lol)/ Er worden gewoon jachtpartijen georganiseerd voor mensen die daar grof geld voor betalen en die mogen dan gewoon een leeuw doodschieten! Wat zijn dat voor mensen? Maar, gelukkig zijn er ook veel mensen, zoals rangers die proberen het wild te beschermen. Hele goede terugreis en ik hoop later nog eens wat meer over alle belevenissen te horen. Groetjes, Carla

• 22 Januari 2014 - 18:10

Nienke:

Wat een geweldige blog weer Roos! Ik ben blij dat jullie zo'n geweldige tijd hebben gehad in Zuid-Afrika.
    Ik wens jullie een fijne, veilige terug reis en tot vrijdag!

Liefs, Nienke

• 22 Januari 2014 - 23:37

Tessa:

Tja, wat zal ik zeggen...t Klinkt weer fantastisch.!!..en kom nu maar naar huis;-))